تلفظ حروف در زبان ایتالیائی


دوست دارید در مورد تلفظ حروف و کلمات ایتالیائی چیزی بدونید ؟

اگر دوست دارید به مطالب زیر توجه کنید :

  • در زبان ایتالیائی حروف b,d,f,I,m,n,p,t,v و وقتی به صورت دوتایی ( مثلا دو d پشت سرهم ) بیایند مشدد و واضح تر و متمایزتر از سایر حروف کلمه تلفظ می شوند .
  • حرف C : قبل از a , o  یا u  و قبل از حروف بی صدا که تعدادی از آنها در بالا ذکر شد بصورت ک تلفظ می شود مانند : cane که کانه تلفظ می گردد. از طرفی حرف C قبل از حروف  e , I بصورت  چ تلفظ می شود . مانند : cena که چنا تلفظ می گردد.
  • تلفظ Ch : این دو حرف در کنار بصورا  ک تلفظ می شود . مثل : chiesa که کیزا خوانده می شود.
  • تلفظ G : این حرف قبل از a,o,u بصورت گ تلفظ می شود . مثل : gufo که گوفو خوانده می شود. ولی اگر این حرف قبل از e , I قرار گیرد بصورت ج تلفظ می شود . مثل : gentile که جنتیله خوانده می شود.
  • تلفظ Gh :  این حرف بصورت  گ تلفظ می گردد. مثل : ghiro  که گیرو تلفظ می شود.
  • تلفظ Gl : این دو حرف وقتی به همراه حروفi, a,e,o,u   بیاید مثل gl در کلمه glass در انگلیسی تلفظ می گردد. مثل : Gloria  که گلوریا تلفظ می شود.
  •  تلفظ Gli : این سه حرف در کنار هم شبیه lli در کلمه million در انگلیسی تلفظ می شوند . مثل:foglio که فولیو تلفظ می شود.
  • تلفظ Gn : تلفظ این دو حرف مشابه ni در کلمه onion در انگلیسی است. مثل : bagno که باینو خوانده می شود.
  • حرف h : صامت است و مشابه انگلیسی تلفظ می شود.
  • تلفظ Ng : مشابه ng در کلمه singer در انگلیسی است. مثل : ringiovanire که رینگووانیره تلفظ می گردد.
  • تلفظ R : به صورت متمایز تلفظ می شود . یعنی کمی غلیظتر از سایر حروف.
  • تلفظ S : که دو حالت دارد و اگر بین دو حرف صدادار مثل s در Rose در انگلیسی تلفظ می شود . مثل : riso که ریزو تلفظ می شود. و اگر در ابتدای کلمه باشد مثل s درsoap  در زبان انگلیسی تلفظ می گردد . مثل : sapone که ساپونه تلفظ می شود.
  • تلفظ Sc : این دو حرف در کنار هم قبل از e , I مثل sh در کلمه shell  در انگلیسی تلفظ می شوند. مثل :scipito که شیپیتو تلفظ می گردد.
  • تلفظ Z : این حرف اگر در میان حروف کلمه باشد به شکل ts تلفظ می گردد مثل : fazioneکه فاتسیونه تلفظ می گردد. و اگر در ابتدای کلمه بیاید به شکل dz تلفظ می گردد.

 

امیدوارم لذت برده باشد و بتونید کلمات ایتالیایی رو به شیوه صحیح بیان کنید. البته اگر قبلا بلد نبودید. لطفاً نظردادن رو فراموش نکنید.

 

GEA World


سلام دوستان من مشغول گشتن در بین وسایلم بودم که اتفاقی یک مقاله در مورد حاشیه فوتبال ایتالیا پیدا کردم. البته این مطالب آن مطالب اصلی حاشیه ای من نیست . این فقط گوشه کوچکی از آنها است که من فقط تا الان این رو تونستم بازیابی کنم.اگر بعد از خواندن مورد توجهتون قرار نگرفت ببخشید .

---------------------------------------------------------

 تا به حال چیزی در مورد GEA World شنیدید یا نه ؟؟؟

اگر نشنیدید می تونید در موردش مطالبی بدونید . و نظراتتون رو بنویسید. من این مطالب رو براتون از لوموند نقل میکنم .

 

GEA World مخفف General Athletic word موسسه ای است متشکل از کارپردازان فوتبالیست هاست ، که در سپتامبر سال 2001 با سرمایه ای معادل یک میلیون یورو توسط تعدادی از جوانان ثروتمند که در اصل وارثین خانواده های با نفوذ ایتالیایی هستند ، تاسیس شد.

این موسسه با سرعت زیادی در حال پیشرفت بوده و هست و با انجام برخی فعالیت هایی که از نقطه نظر نژادی بحث بر انگیز است تعادل دنیای فوتبال را بر هم زده است و به دنبال ایجاد نوعی انحصار طلبی در فوتبال هستند.

نخستین سهامدار این باشگاه آندره کرانیوتی پسر رئیس سابق باشگاه لاتسیو و فرانچسکا تانتسی دختر رئیس سابق باشگاه پارما بودند که خیلی زود سهام خود را واگذار کردند .

و سپس مدیریت GEA World به الساندرو موگی پسر لوچیانو موگی مدیر تیم یوونتوس رسید . در حقیقت بازیکنان با ارزش در درون این خانواده ها  معامله می شوند . تا نتایج تیم های بزرگ کالچو را که ضعیفتر از قبل شده اند را بهتر کنند.

بپه دی میتا ، پسر سیریاکو ، مدیر شورا در زمان بنیتو کراکسی ، که پس ار هفت سال خدمت در باشگاه لاتسیو از کار برکنار شد نیز در این موسسه فعالیت داشت.

ریکاردو کالری . نماینده سابق فورتسا ایتالیا ( حزب برلوسکونی ) و پسر رئیس سابق باشگاه های تورینو ولاتسیو هم به عنوان نایب رئیس به کار مشغول شده بود.

در میان سهامداران و شرکای اولیه موسسه نام رئیس قدرتمند Banca di roma و همچنین مجری برنامه مستقیم شبکه TG5 ( منظور همان شبکه Canale5  است ) . پربیننده ترین برنامه سراسر ایتالیا نیز به چشم میخورد.

دیوید پسر مارچلو لیپی نیز جزو 15 نفر اصلی GEA World است . این موسسه فعالیت بزرگی را به راه انداخته و حتی در جلب نظر دادستان تورین نیز کوشیده است و پول زیادی خرج کرده است .

آنها با خونسردی تمام از بازیکنان مورد نظر لیست تهیه می کنند و مداوم به لیست خود اسم آنها را اضافه می کنند.

یکی از این کارپردازان که نامش فاش نشده گفت : « این موسسه به طور شرم آوری فوتبالست ها را تحت فشار می گذارد و آنها را تهدید می کند .»  این کارپرداز در ادامه می گوید : « بسیاری از مشتری های من اعتراف کردند که موسسه با آنها تماس گرفته است  و به عنوان مثال گفته : تعویض شما در بازی قبل به این علت بود که مشاوره خوبی نداشتید .اگر به ما بپیوندید شما را معتبر می کنیم و ... » .

به طور کلی این موسسه رقابت را از بین برده و اعتبار لیگ را زیر سوال می برد .

به نظر شما طبیعی است الساندرو نستا هر روز با الساندرو موگی صحبت کند ؟؟؟؟

این موسسه برای جدا کردن نستا از لاتسیو هزینه زیادی صرف کرده است . حتی روز امضای قرار داد یک لیموزین با راننده اش جلوی خانه نستا انتظار می کشید ، جریمه فسخ قرار داد نیز فورا پرداخته شد .

تاکنون بیش از 150 فوتبالیست ایتالیایی  زیر نظر این موسسه فعالیت می کنند از جمله : مارکو دی وایو ، جی جی بوفون ، فرانچسکو توتی ، فابیو کاناوارو و ....

در ایتالیا بر خلاف انگلستان قانون ، زد و خورد بر سر منافع بیشتر را ممنوع نکرده است و تنها کافی است بازیکنی منفعت خود را در جایی دیگر ببیند و مدرکی را امضا کند .

زدنیک زمان ، مربی سابق رم که در سال 1998 مسئله دوپینگ در کالچو را فاش کرد . اعلام کرده که این موسسه روی جریان کالچو تاثیر بدی دارد.

از طرفی مجمع کارگزاران بازیکنان ایتالیایی  گزارشی تنظیم کرده بود که بر طبق آن به افشای بی کفایتی این موسسه و عدم هماهنگی آن با بازار رقابتی پرداخته شده بود .

فرانکو کارارو نیز بدون اینکه تصمیمی در این مورد بگیرد تنها می گوید : این مسئله واقعا مایوس کننده است . پسر کارارو مدیر موسسه اعتباری « مدیو کردیتو سانترال » است و این موسسه شعبه « بانکا دی روما » می باشد. در واقع چیرا گرونتسی که یکی از موسسان اصلی این موسسه است پدرش رئیس این بانک است . به نظر می رسد که علت اصلی خونسردی کارارو نیز همین مسئله باشد.

---------------------------------------------------------

امیدوارم متوجه عملکرد این موسسه شده باشید . برای اینکه بهتر متوجه بشید من براتون این مطلب رو در چند سطر خلاصه می کنم :

GEA World که از گروهی از فرزندان ثروتمندان و باشگاه داران ایتالیایی تشکیل شده است با تحت فشار قرار دادن بازیکنان از طریق تیمشان و مربیانشان آنها را مجبور به ترک آن تیم و پیوستن به تیم دیگری می کند که خود می خواهد و از این طریق GEA World بازیکن را از تیم مبدا ( با دادن مبلغ جریمه فسخ قرارداد ) جدا می کند  و آن را با گرفتن مقداری پول از باشگاه مقصد (و شاید هم از بازیکن) به تیم مقصد منتقل می کند . و بدین ترتیب بازیکن به سود بیشتری در باشگاه مقصد می رسد و GEA World نیز سود خود را می برد و باشگاه مقصد قویتر گشته و بازیکن مورد نظر خود را بدست می آورد و باشگاه مبدا پول فسخ قرار داد را به جیب زده ولی کمی ضعیفتر می شود . واین بیشتر به نفع باشگاه های مقصد که اکثرا تیم های بزرگ هستند می شود .

لطفا نظرات خود رو در مورد این مقاله و وبلاگ اعلام کنید ! ممنونم 

آشنایی با زندگی بارون سرخ قهرمان بی چون و چرای فرمول یک


بنابر در خواست چند تن از دوستان من تصمیم گرفتم در مورد میشائیل شوماخر بنویسم . که شرح حالی از زندگی و افتخاراتش از نظرتان خواهد گذشت که امیدوارم از آن لذت ببرید :

 

 میشائیل شوماخر :

  • تاریخ تولد : 3 ژانویه 1969
  • محل تولد : هورت در المان غربی
  • وزن : 63 کیلو گرم
  • قد : 174 سانتی متر
  • وضعیت تاهل : متاهل و دارای دو فرزند
  • القاب : شومی و بارون سرخ

 

علایق و سلایق میشائیل :

  • ورزش های مورد علاقه : فوتبال و اسکی و ژیمناستیک و دو و کوهنوردی با دوچرخه
  • نوشیدنی مورد علاقه : آب سیب و اب معدنی
  • غذای مورد علاقه : غذای ایتالیایی
  • موسیقی مورد علاقه : راک
  • تفریح مورد علاقه : اتومبیلرانی و استراحت
  • قهرمانی مودرعلاقه : قهرمانی در مسابقات فرمول یک در سال 2000 با فرراری

 

در سال 1969 میشائیل در مادر و پدری به نام های الیزابت و رالف متولد شد . وی در 4 سالگی صاحب یک اتومبیل پدالی شد و پدرش برای افزایش سرعت آن یک موتور روی آن نصب کرد و او در اولین حادثه زندگی خود با تیر چراغ برق برخورد کرد.

 

او در این سن به عنوان کوچکترین عضو باشگاه اتومبیل رانی به حساب می آمد. یک سال بعد پدر یک اتومبیل مجهز ودسته دوم برای او خرید . و او توانست در سن 6 سالگی اولین قهرمانی خود را بدست آورد.

 

حضور میشائیل در مسابقات اتومبیلرانی محلی باعث شد خانواده شوماخر دوستان زیادی پیدا کنند یکی از این دوستان « یورگن دیلک » بود که یک ماشین جدید به میشائیل هدیه کرد.

 

او توانایی خود را در چندین درس نظیر ریاضیات و زبان انگلیسی و ورزش هایی ماندد جودو و فوتبال به اثبات رسانید. وقتی به سن 11 سالگی رسید بر سر دوراهی ماند که جودو را انتخاب کند یا اتومبیلرانی را ...... که او جودو را انتخاب کرد ؟ و در مسابقات جودو به مقام سومی رسید و راه رفته را بازگشت.

 

او در سن پانزده و شانزده سالگی به ترتیب به مقام قهرمانی آلمان و نایب قهرمانی جوانان جهان دست یافت. وی بیشتر وقت خود را صرف اتومبیل رانی می کرد ولی به مدرسه نیز می رفت .

 

میشادیل پس از اتمام دوران مدرسه در گاراژی در نزدیکی محل سکونتش را آغاز کرد. کار در گاراژ باعث شد تا او از عملکرد اتومبیل اطلاعات بیشتری کسب کند. او پس از یکسال محل کار خود را تغییر داد وبه گاراژ ویلی رفت . در این گاراژ ماشین های سرعتی تعمیر می شدند. او با کار در این محل دوره مکانیکی خود را تکمیل کرد.

 

در سال 1989 او کار خود را رسماً در فرمول 3 آلمان آغاز کرد . او دو حریف سر سخت داشت که به همراه آنها به راه اندازی تیم جوانان مرسدس بنز دست زد.

 

سال 1994 سالی غمبار برای میشائیل بود او که در سال 1992 اولین مسابقه فرمول یک خود را در پیست بلژیک به انجام رسانیده بود در این سال دو دوست و همکار خود را به نام های « رولند راتزنبرگر » و « ایرتون سنا » را در پیست انزو دینو فرراری ایمولا سن مارینو از دست داد. و همچنین در این سال حادثه ای برای « کارل وندلینگر » در موناکو رخ داد که سالی پر از اندوه را برای او رقم زد.

وی در آگوست 1995 با کارینا ازدواج کرد ( کارینا پیش از آن همسر هاینتز هارولد فرنتزن بود ) و اولین فرزند وی جینا ماریا نام  گرفت که در 20 فوریه 1997 به دنیا آمد .و فرزند دوم میشائیل یعنی مایک نیز در 22 مارس سال 1999 دیده به جهان گشود .

 

اما بهتره در مورد مدیر برنامه های میشائیل که شاید یکی از عوامل موفقیت او نیزبود بیشتر بدانید :

 

ویلی وبر مدیر برنامه های میشائیل شوماخر است که همکاری آنها از فرمول 3 المان شروع شد . میشائیل و ویلی بدینگونه که می خوانید با هم اشنا شدند : ویلی به دنبال راننده می گشت تا او را « خواکیم .نیکل ه.ک » بکند . او نکات مثبتی در وجود میشائیل دید و از او خواست تا در فرمول 3 شرکت کند و میشائیل گفت نمی توانم چون پول آنرا ندارم . و ویلی به او گفت نگران نباش و فقط بران .

 

حالا لطفاً به جدول افتخارات میشائیل در اتومبیلرانی توجه کنید :

 

رتبه میشائیل شوماخر

سال برگذاری

مسابقات

1

1984

قهرمانی جوانان آلمان

1

1985

قهرمانی جوانان آلمان

2

1985

قهرمانی جوانان جهان

2

1986

قهرمانی آلمان

2

1986

قهرمانی اروپا منطقه شمالی

3

1986

قهرمانی اروپا ، مرحله پایانی

1

1986

قهرمانی  آلمان

1

1987

قهرمانی آلمان

2

1987

قهرمانی اروپا

1

1987

فینال قهرمانی اروپا

2

1987

گرندپری آفریقای جنوبی

1

1988

فرمول 3 آلمان

2

1988

فرمول فورد 1600 اروپا

6

1988

فرمول فورد 1600 آلمان

2

1989

فرمول 3 آلمان

1

1990

فرمول 3 آلمان

1

1990

فرمول 3 اروپا

1

1990

قهرمانی اروپا

3

1991

قهرمانی جهان تحت نظارت FIA

3

1992

فرمول یک

4

1993

فرمول یک

1

1994

فرمول یک

1

1995

فرمول یک

3

1996

فرمول یک

2

1997

فرمول یک

2

1998

فرمول یک

5

1999

فرمول یک

1

2000

فرمول یک

1

2001

فرمول یک

1

2002

فرمول یک

1

2003

فرمول یک

؟

2004

فرمول یک

 

 

بحث در مورد زندگی میشائیل شوماخر زیاد است  ولی من به همین نکات که کمتر شنیده بودید اکتفا می کنم و چندان به مسابقا ت وی نمی پردازم . اما اگر خواستید بدانید من باز هم در خدمتم .

لطفاً در مورد میشائیل و مطالب من نظرات خود را اعلام کنید . متشکرم.