سوخت اتومبیل های فرمول یک


وبلاگ من به علت عدم استقبال بازدیدکنندگان به زبان فارسی برگشت. من در این وبلاگ در مورد مسابقات فرمول و سری آ باشگاه های ایتالیا و کشور ایتالیا مطالبی خواهم نوشت.

امروز من مطالبی در مورد سوخت اتومبیل های فرمول یک می نویسم که امیدوارم مورد توجه شما واقع بشه.

متشکرم.

--------------------------------------------------------------------

موارد مربوط به سوخت در اتومبیل های فرمول یک از نظرتون میگذره :

 

اول به تعاریف مواد از نظر ساختمان می پردازیم :

پارافین ها : موادی دارای  زنجیره صاف و آلکان های شاخه دار

اولفین ها : موادی دارای زنجیره صاف منو اولفین شاخه دار و دی اولفین ها یا منو اولفین های منوسیکلیک با 5 یا تعداد بیشتر اتم کربن در هر حلقه که می تواند دارا یا فاقد زنجیره جانبی پارافینی باشد .

دی اولفین ها : موادی با زنجیره صاف یا شاخه دار ، منوسیکلیک ، دی سیکلیک و یا تری سیکلیک از هیدرو کربن ها ( با 5 یا تعداد بیشتری اتم کربن در هر حلقه) که می تواند دارا یا فاقد زنجیره های جانبی پارا فین دار که خود شامل دو زنجیر در هر مولکول است باشد .

نفتا : آلکان های منو سیکلیک ( با 5 یا تعداد بیشتری کربن در هر حلقه ) بدون شاخه های جانبی پارافینی .

آروماتیک ها : دارای حلقه های مونو و دی سیکلیک آروماتیک که می تواند دارا یا فاقد زنجیره جانبی پارافینی یا اولفینی باشد و یا با با زنجیره های نفتا به صورت ترکیب باشد .و فقط یک رشته دوتایی ممکن است در خارج از زنجیره آروماتیک ظاهر شود .

مواد آمیخته با اکسیژن : مواد ترکیبی که شامل اکسیژن است . مواد اکسیژن دار مجاز مورد استفاده در سوخت عبارتند از :

متانول ( MeOH) ، اتانول (EtOH) ، ایزو پروپیل الکل  (IPA)، ایزو بوتیل الکل (IBA) ، متیل ترتیاری بوتیل اتر (MTBE) ، اتیل ترتیاری بوتیل اتر (ETBE) ، ترتیاری اتیل بوتیل اتر TAME) ( ، دی ایزو پروپیل اتر (DIPE) ، ان پروپیل الکل (NPA) ، تریتاری بوتیل الکل (TBA) ، ان بوتیل الکل (NBA) ، بوتیل الکل ثانویه (SBA) .

ترکیباتی که به طور طبیعی و به صورت آلودکی در تر کیبات  اکسیژن دار بالا یافت می شوند می توانند تا 0.8 m/m % به صورت متمرکز در سوخت وجود داشته باشند .

 

تنها سوختهایی اجازه استفاده در فرمول یک را دارند که دارای مشخصه های زیر باشند :

 

خاصیت  یا مشخصه

واحد

مینیمم

ماکزیمم

متود آزمایش

RON

 

95.0

102.0

ASTM D 2699-86

MON

 

85.0

 

ASTM 2700-86

Oxygen

M /m %

 

2.7

Elemental analysis

Nitrogen

M/m %

 

0.2

ASTM D 3228

Benzene

V/v %

 

1.0

EN 238

RVP

hPa

450

600

ASTM D 323

Lead

G/l

 

0.005

ASTM D 3237

Density at 150 C

Kg/m3

720.0

775.0

ASTM D 4052

Oxidation stability

Min

360

 

ASTM D 525

Existent gum

Mg/100ml

 

5.0

EN 26246

Sulphur copper

Mg/kg

 

50

EN-ISO/DIS 14596

Corrosion Electrical

rating

 

C1

ISO 2160

Conductivity

PS/m

200

 

ASTM D 2624

 

مشخصات تقطیری  سوخت :

خاصیت  یا مشخصه

واحد

مینیمم

ماکزیمم

متود آزمایش

At E 70 celcius deg

V/v %

20.0

48.0

ISO 3405

At E 100 celcius deg

V/v %

46.0

71.0

ISO 3405

At E 150 cecius deg

V/v %

75.0

 

ISO 3405

Final boiling point

Celcius deg.

 

210

ISO 3405

Residue

V/v %

 

2.0

ISO 3405

 

سوخت باید مورد قبول واقع شود یا رد شود بر طبق ASTM D 3244 با ضریب اطمینان 95 درصد . همچنین سوخت باید شامل ماده ای که دارای قابلیت فعالیت های حرارت زایی در غیاب اکسیژن خارجی است نباشد. 

 

ترکیبات سوخت :

 

ترکیبات سوخت باید از جدول زیر پیروی کند .

 

متود ازمایش

ماکزیمم

مینیمم

واحد

مواد

ASTM D 1319

35

0

V/v %

آروماتیک ها

ASTM D 1319

18

0

V/v %

آولفین ها

GCMS

1

0

M/m %

مجموع دی اولفین ها

GCMS

1

 

 

مجموع مشتقات آلکیلی

 

مجموع  هیدرو کربن های منحصر بفرد ترکیبی متمرکز شونده کمتر از 5 % m/m باید در سوخت به میزان حداقل 30 % m/m  وجود داشنه باشد .

مجموع میزان هر گروه هیدروکربن متمرکز شونده ( بر حسب تعداد کربن و گروه هیدروکربنی ) در سوخت نباید از مقادیر جدول زیر تجاوز کند :

 

C9+

C8

C7

C6

C5

C4

% m/m

20

55

25

25

30

10

پارافین ها

10

10

10

10

5

-

نفتا ها

10

15

15

20

20

5

اولفین ها

30

35

35

1.2

-

-

آروماتیک ها

45

60

50

45

40

15

ماکزیمم

 

مطلب در مورد سوخت اتومبیل های فرمول یک زیاد است اما من به همین اندازه اکتفا می کنم. امیدوارم خوشتون اومده باشه . لطفاً با پیام های خودتون منو شاد کنید. اگر هم دوست دارید می توانیم به هم به تبادل لینک بپردازیم . لطفاً در بخش نظرات اعلام آمادگی کنید.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان کالچو دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 12:51 ب.ظ http://calcio.blogsky.com

سلام
خوشحالم که تصمیم داری وبلاگت رو رونق بدی.
من هم کمکت می‌کنم.
موفق باشی و آتزوری

حسام دوشنبه 22 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 03:02 ب.ظ http://ww.forza-roma.persianblog.com

سلام خوبی فابیو ؟ راسیاتش من از فرمول یک چیزی سر در نمیارم و فقط مایکل شوماخر و داداشش رم تا حدودی میشناسم. اما سری آ رو هستمت فتیر . یه سر به من بزن تا اگه مایلی با هم تبادل لبنک کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد